fredag 19 mars 2010

Tårtfyllningar

Jag har fått flera mail där det undras över tårtfyllningar, t ex Vad är fluff och hur gör man det?
Receptönskemål på olika mousser m.m

Här får ni några av mina favoritfyllningar:

Fluff är nog världens smidigaste och mest variationsrika fyllning.
Ta 3 dl vispgrädde och häll upp i en kastrull. Värm, men den får absolut inte koka.
Bryt/hacka ner ca 150-180 gr av din favoritchoklad, t ex daim, mjölkchoklad, vit choklad, dumlekolor eller varför inte min favorit riesenkolor.
Det går även att använda annat godis. T ex kick om du vill göra en lakritsfluff. Ta då ca 100 gr till 3 dl grädde.
Rör om tills chokladen har smällt och ställ i kylen i minst 6 timmar. Gärna över natten.
Vispa till fluff och använd som tårtfyllning eller spritsa på cupcakes.

Jag har även testat med laktosfri grädde och det funkar lika bra det. Man får vispa lite längre tid bara..

Jag använder ofta mousser av olika slag i mina tårtor, eftersom de blir fastare i konsistensen än att bara använda vispad grädde + t ex bär.

Hallonmousse/ blåbärsmousse gör jag såhär:
2 dl grädde
2 dl bär
2-3 msk florsocker
1½-2 tsk gelatinpulver (motsvarar 2-3 gelatinblad)
Vispa grädde och florsocker
mixa bären
följ anvisningarna på gelatinpulverpaketet.
Vänd försiktigt ner bär och gelatinet i grädden.
låt stå i kyl ett par timmar innan du använder den som tårtfyllning.

Om man vill göra en smidig variant finns det neutralmousser att köpa på t ex tårtdecor, och då kan man blanda i precis vad man vill.
Finns ju även färdiga mousser att köpa men jag tycker de blir godast om man tillsätter bären/frukten själv.

om du vill ha recept på några av mina fyllningar säg bara till, så lägger jag upp dem här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar