måndag 2 maj 2011

Glutenfria pizzabullar

Imorgon ska den store killen på utflykt med skolan, och självklart ska han få med sig lite gott att äta :)
Första gången jag gör glutenfria pizzabullar, så jag hoppas de går hem hos honom...

Till ca 18 st behöver du:
½ pkt jäst
2 dl mjölk
25 gr smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
ca 5-6 dl sempers glutenfria finmix.

Smula jästen i en bunke.
Värm mjölk och smör till 37* och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt fiberhusk och låt svälla ca 10 min.
Tillsätt salt och det mesta av mjölmixen. Spara ca ½ dl till utbaket.
Arbeta ihop. Använder du maskin så arbeta inte för mycket.
Låt jäsa 10 min.

Häll ut degen på lättmjölat bakbord. Knåda tills degen känns smidig.
Kavla ut en rektangel.

Fyllning
3 msk ketchup
1 msk tomatpuré
1 tsk olja
1 msk pizzakrydda
Blanda allt och bred på.

ca 75 gr skinka, strimlad
ca 2 dl riven ost

Bred på tomatsåsen. Lägg på skinka och ost, spara nån cm i kanten så kan man använda såsen som "lim".
Rulla ihop och skär i cm-tjocka bitar. Samma princip som när man gör vanliga kanelbullar. Lägg med snittytan uppåt i bakformar.

Grädda mitt i ugnen i 250* ca 8-10 min.

13 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det låter med pizzabullar.

    SvaraRadera
  2. Åh jag tycker att sådana bullar är ruskigt goda, verkligen perfekta till utflykt!
    Jag har också provat på pizza bröd (delar inte i bullar, utan blir något liknande baguette), inte helt fel det heller faktiskt :)

    SvaraRadera
  3. Måste ta och göra pizzabullar :-)

    SvaraRadera
  4. Får snart bli en omgång till här, med gårdagens provsmakning och efter ha packat matsäck till sonens utflykt blev det inte många kvar... Men det får man väl ta som ett gott betyg Erika, Johanna o Linda! :)

    SvaraRadera
  5. Läckert med pizzabullar! Superbra matsäckstips!

    SvaraRadera
  6. Ja Therése, de kladdar ju inte lika mycket som en pizzaslice i matsäckslådan i allafall ;)

    SvaraRadera
  7. De är helt underbara ...ska nog snart bak här med =). *Blir bra till utflykten på fritids..o dagis =)! Grannen

    SvaraRadera
  8. de va längesedan jag gjorde pizzabullar. De får de bli till nästa picknick=)

    SvaraRadera
  9. Ja Grannen och Sanna, det är ju kanon att skicka med pizzabullar när barnen ska på utflykt.
    Känns ju lite nyttigare än vanliga bullar... ;)

    Ha en underbar helg i solen!

    SvaraRadera
  10. Suupergoda :) tusen tack för tipset!

    SvaraRadera
  11. Vad kul att höra att ni gillade dem!! De är ju både smidiga att göra och går hem hos både stora och små :)

    SvaraRadera
  12. Hej Anni! Jag heter Vera. Jag älskar detta recept och alla andra recept du har här���� detta är ett av mina favoriter. Du är min förebild❤️ Kram från en 12 årig tjej.

    SvaraRadera