torsdag 17 november 2011

White velvet cupcakes

Både Red Velvet CupcakesRed velvet cupcakes och Black velvet cupcakes tillhör mina favoriter bland cupcakesen jag bakat. Nu har turen kommit att testa dessa, White velvet cupcakes. Kan säga att de lätt platsar bland favoriterna! :)

Receptet till dessa hittade jag hos Sockerrus. Lisa har använt det när hon gjort sina fantastiska regnbågstårtor, smeten är väldigt ljus och därmed lätt att färga.
Jag bytte, som vanligt, ut mjölet mot ett glutenfritt alternativ och gjorde en liten tårtbotten, resten av smeten fick bli minicuppisar.

135 gr äggvitor (ca 4-4½st)
240 gr mjölk
2½ tsk vaniljsocker
1 tsk vaniljarom
300 gr mjöl (alt samma mängd Lailas blå mjölmix)
300 gr socker
1 1/3 msk bakpulver
1/4 tsk salt
170 gr rumsvarmt smör
(+ ev karamellfärg)

Vispa äggvitorna med mjölken och vanilj
Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt
Kör smöret lite i mikron, tillsätt det till mjölblandningen och rör om
Häll i 1/3 av äggsmeten i mjölblandningen och rör om
Tillsätt ytterligare 1/3 av smeten, rör om och tillsätt sen den sista tredjedelen.

Grädda i 175* i nedre delen. Om du gör en enda stor tårtbotten grädda i ca 55-60 min. Gör man en liten form, ca 20 cm i diameter räcker det med ca 25-30 min. De små muffinsen jag gjorde gräddade jag i ca 18 min.

Har länge velat testa champagnefrosting, det låter ju så härligt lyxigt och gott!
Denna mascarponefrosting innehåller dock ingen riktig champagne, utan essens med champagnesmak. Väldigt smarrigt blev det, även om det kan vara svårt att urskilja att det är just champagne det smakar. Nästa gång ska jag testa att göra med äkta vara.

125 gr mascarponeost
2 dl florsocker
1 dl vispgrädde
ca 1 tsk champagneessens

Vispa grädden fast
Vispa ihop mascarpone och florsocker
Vänd ner grädden i
Smaksätt

4 kommentarer:

  1. så fiiiina :D
    ska nog ta och pröva white velvet,härligt med variation

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket smulan! :)

    white velvet kommer jag absolut att använda till många tårtor och cupcakes framöver :)

    SvaraRadera
  3. Hej..
    Skulle vilja testa att göra den tårtan du gjorde. Där du blandade white och black velvet. Har försökt att hitta receptet på black velvet cupe cake. men hittar inte det någon stans... HJÄLP???

    Toppen sida du har :0)

    SvaraRadera
  4. Tack Helena!

    Vad kul att du vill testa den tårtan! Följ bara länkarna i inlägget så hittar du recepten. Black velvet är ju red velvet med svart färg :)

    SvaraRadera