lördag 11 augusti 2012

Gräddkolapannacotta

Pannacotta går ju alltid hem, det är supersmidigt att göra och man kan ju variera smakerna i oändlighet.
Jag har haft en burk kondenserad mjölk ståendes länge i skåpet, och när jag snokade runt i gömmerna igår för att hitta nåt att smaksätta pannacottan med så fick jag en idé om att testa att göra den med den kondenserade mjölken för att få lite kolasmak på. Supergott blev resultatet! :)
Kan dock rekommmendera att använda den osockrade varianten, eftersom det blir väldigt sött med den sötade..

6-8 portioner
5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk (osockrad)
1,25 dl gelésocker multi
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 vaniljstång
ev några droppar gräddkolaessens

Häll grädde och den kondenserade mjölken i en kastrull (obs ta en modell större)
Tillsätt sockret
Dela på vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg allt i kastrullen. (vaniljstången ska vara med under kokningen)

Koka upp och låt koka i ca 1 minut. Var försiktig så det inte pöser över, för det lyfter sig ganska mycket.
Ta av från plattan och låt stå och dra till sig smakerna i ett par minuter
Ta upp vaniljstången
Häll upp i portionsformar och ställ in i kyl ett par timmar.

Strössla över lite råsocker och bränn av med en gasolbrännare tills sockret karamelliserar sig. (om du inte har gasolbrännare går det att ställa in i övre delen av ugnen (125*) tills sockret fått färg.



Servera med hallon och minimarshmallows.

7 kommentarer:

  1. Åh, det låter ju hur gott som helst! Det måste jag prova! Dina ser riktigt smarriga ut!

    SvaraRadera
  2. Åh ser ju hur gott som helst,synd att man inte har en brännare,skulle lätt göra detta då

    SvaraRadera
  3. Mums så gott! Pricken över i:et med gasolbrännare!

    SvaraRadera
  4. Vad gott det låter! En riktig gluffsar dessert :)

    SvaraRadera
  5. Vilken mumsig dessert! Måste köpa mig en brännare. :o)

    SvaraRadera
  6. Tack för alla kommentarer! :)
    Denna pannacotta kommer jag absolut göra igen!

    SvaraRadera